Címlap Ökoiskola program
PDF Nyomtatás E-mail

Ökoiskola

Intézményi munkaterv

munkaterv letöltése

„Ökoiskola”

elismerő cím elnyerésére

oklevél

ÖKO munkacsoport tagjai, tervezett feladatai:

  • Pintér Ildikó – tagintézményvezető: iskolai dokumentumokba történő beillesztés, iskolai honlapon megjelenítés, fenntartóval történő egyeztetés
  • Németh Ervin – tagintézményvezető helyettes, testnevelés, biológia szakos tanár, 7. osztályos osztályfőnök: sportnap, városi sportprogramok, „Neves napok” programjai
  • Lantosné Lakner Gyöngyi – osztályfőnöki munkaközösségvezető, biológia, kémia, szakos tanár: pályázat koordinálása, munkaterv összeállítás, „Neves Napok” programok.
  • Cservákné Krista Mónika – reál munkaközösségvezető, matematika, fizika szakos tanár, 7. osztályos osztályfőnök: őszi és tavaszi túra, Weöres hét programjai
  • Vőneki Mária – magyar, történelem és dráma szakos tanár, mesterpedagógus: családi nap, resztoratív foglalkozások igény szerint, erdei iskola, ökoszemlélet beépítése az oktatásban
  • Torma Teréz – szakoktató, iskolatitkári feladatokat lát el: újrahasznosítható termékek felhasználása, „ökoszemlélet” kialakítása, illetve fejlesztése a technika oktatásában, pályázat továbbítása, levelezési kapcsolattartó
    • Tari Tímea – alsós munkaközösségvezető, tanító, ökoprogramok 1.- 4. osztályig
  • Horváthné Bereczki Enikő - napközis munkaközösségvezető, tanító, történelem tanár: a napközis csoportok délutáni ökoprogramjainak összefogása, támogatása, kupakgyűjtés összefogása, fenntarthatósági témahét
  • Zentai Judit – gazdasági ügyintéző, ökoszemlélet támogatása, ennek szellemében a technikai dolgozók támogatása, irányítása
    • A mindig aktuális 5. osztályos osztályfőnökök – Erdei iskola

Természetesen minden szaktanár, osztályfőnök, technikai dolgozó eddigi ökológiai, környezetnevelést segítő tevékenysége, programja nagy segítség az „Ökoiskola” címért történő pályázat elnyeréséért.

 

Helyzetelemzés – iskolánk elhelyezkedése

A. Iskolánk külső környezete: Intézményünk Szeged egyik régi, zöldövezettel bővelkedő lakótelepén található. Iskolánk előtti teret a közelmúltban felújították, a felújítás során új burkolat, pihenőpadok és egy friss ivóvizet szolgáltató kút kapott helyet. A környéken sok őshonos fa és cserje található, karbantartott zöld füves területtel. Szintén iskolánk előtt kerékpártároló biztosítja a biztonságos tárolását a bicikliknek. Rámpa segíti a mozgásukban korlátozottak iskolánkban történő bejutását.

B. Iskolánk udvara: Igazán büszkék lehetünk iskolánk udvarának gondozott zöld területére. A nagy felületen elhelyezkedő zöld területünkön őshonos, koros fákkal és cserjékkel büszkélkedhetünk. Itt pihenőhelyek, gyerekbarát játszóhely, sportpályák biztosítják tanulóink számára a mozgás, játszás, sportolás lehetőségét éppúgy, mint a koros fák árnyékot adó lombjai alatt a pihenést, beszélgetést, foglalkozások, tanórák megtartását. Sajnos kültéri, játszótéri környezetbarát eszközök, játékok hiányoznak udvarunkról, ezek beszerzése, telepítése szerepel céljaink között.

C. Iskolánk belső terei: Intézményünk panel épület. Igyekeztünk minél otthonosabbá, vonzóbbá tenni a sok-sok zöld növényekkel, amely a belső tereknek kellemes hangulatot kölcsönöz. A környezetünk kialakításában törekedünk a gyerekbarát, illetve környezetbarát berendezésekre és díszítésre. Terveink között szerepel általunk tervezett (tanulók, tanárok), környezetbarát, akár újrahasznosított termékek, „bútorok” pl. ülőhelyek, padok beépítése, lehetőség szerint iskolaszintű kivitelezése (tanulók, tanárok, technikai dolgozók közreműködésével).

Eddigi tevékenységeink az „ökoszemlélet” szellemében:

  • Szelektív hulladékgyűjtés – tanulók felelős „ökoszemléletének” kialakítása, illetve erősítése – folyamatos feladat
  • Papírgyűjtés – évente két alkalommal, szülők bevonásával, újrahasznosításról beszélgetés az osztályokkal
  • Erdei iskola – mindig az aktuális 5. osztályosok (Pedagógiai programunk része)
  • Őszi és tavaszi túra – minden évben
  • Sportnap – minden évben, júniusban. A tanulók választhatnak a különböző lehetőségek közül: kerékpározás, labdajátékok, sorversenyek, távgyaloglás stb.
  • Kupakgyűjtés - Az iskola alsós felsős diákjai közösen gyűjtik a műanyag kupakokat, melyeket leadunk a kijelölt gyűjtőpontokon.  Az elemet is külön tárolóban gyűjtjük, annak fontosságát nem győzzük hangsúlyozni.
  • Fenntarthatósági témahét - Ezekben a napokban a délutánok folyamán játékos vetélkedőkön vesznek részt a gyerekek. Különböző alkotások születnek a témához kapcsolódóan, filmeket nézünk, a témához kapcsolódó meséket olvasunk. sokat beszélgetünk.
  • Vadasparki programokon való részvétel
  • Séták a környékbeli zöld területekre
  • A környezet megóvásának, védelmének „ökoszemlélet” kialakítása a tantárgyak és a foglalkozások anyagaiba beépítve
  • Tanulóink, dolgozóink eljutása intézményünkbe: Gyerekeink és kollégáink nagy része gyalog, illetve kerékpárral jár iskolába, a távolabb lakók főleg a tömegközlekedési eszközök használatát preferálják az iskolába járáshoz. Páran autóval tudják iskolánkat megközelíteni.
  • Újrahasznosítható, környezetkímélő anyagok alkalmazása – foglalkozások

Célunk, hogy minél több szülő részese legyen programunknak.

Nagy hangsúlyt fektetünk a kortársak szerepére, igyekszünk motiválni a fiatalokat.

Fontosnak tartjuk a nyomon követést egyéni beszélgetésekkel, kapcsolatok folyamatos fenntartásával.

További céljaink, feladataink:

I. Mentálhigiénés fejlesztés minden osztályban. Korosztálynak megfelelően, évfolyamonként differenciálva a témaköröket, módszereket. Egyik tanítónk tanulmányait végzi ezen a szakterületen. Segítjük tanulóinkat igény szerinti resztoratív, IPR foglalkozások keretén belül, osztályfőnöki, illetve szakórákon, valamint napközifoglalkozások keretén belül:

- Önismereti feladatok. Szituációs gyakorlatok.

- Legális és illegális drogismeret és következményei. Filmvetítés: A dohányzás és következményei. Interaktív beszélgetés a témáról. Megelőzés, segítés. – minden felső tagozatos osztályban – osztályfőnöki órák, biológia órák. Alsó tagozaton a korosztálynak megfelelően – osztályfőnökök, napközis nevelők

- Miért dohányoznak a fiatalok? A nikotin és a kátrány hatása és veszélyei. A kortársak szerepe a dohányzásban. Filmvetítés: A dohányzás és következményei. Interaktív beszélgetés a témáról – osztályfőnöki, biológia, természetismeret órák

- Az egészség fogalma – vélemények. Az egészséges környezet és az egyén szerepe – vélemények. Filmvetítés, interaktív beszélgetés a témáról. - Biológia és természetismeret és osztályfőnöki órák, napközis foglalkozások.

- Minden tanuló megszólítása – mikor milyen „döntési” helyzetbe került. Interaktív játék – képzeletbeli piac. Több téma szóba kerülhet az egészséges táplálkozáson át a helyes döntések meghozataláig. Filmvetítés.

- Mi szükséges a testi-lelki jóléthez? – vélemények.

 

II. Föld napja alkalmából szervezett Városi és Vadasparki programokon, versenyeken való részvétel. Kisállat szépségverseny. Vetélkedő. – alsó és felső tagozat

III. Víz világnapja – különböző helyről származó vízminták vizsgálata, feldolgozása. Szemléletalakítás – nagy kincsünk az ivóvíz. Városi programok. Vadasparki programok.

IV. Részvétel a Nutrikid programban. Munkatankönyv – foglalkozások, szabadidő, szemléletalakítás – felsős tanulószoba II. félévtől

V. Szelektív hulladékgyűjtés hatékonyságnövelése - környezettudatos magatartás erősítése.

Programunk és a környezettudatos magatartás eszmerendszere

- Programunk összeállításában továbbra is arra törekedtünk, hogy illeszkedjen az „ökoszemlélet” fejlesztésének eszmerendszeréhez.

- Fontos, hogy tanulóink olyan ökológiai, környezetvédelmi ismeretek birtokába kerüljenek, amelyek alapján képesek lesznek kontrollálni saját felelősségüket környezetük tudatos alakításában, illetve szükség esetén életmód változtatással képesek azon javítani.

- A szülők és a gyerekek egyaránt felismerjék az egyre inkább terjedő egészségtelen, önpusztító életvitel (mozgás szegény életmód, egészségtelen táplálkozás, dohányzás, mértéktelen alkoholfogyasztás, egészségtelen környezeti hatások, felelőtlen magatartás a közlekedésben, drogok fogyasztása és terjesztése) károsító hatását illetve következményként megjelenő betegségek megjelenését.

- Erőszakmentes környezet kialakítása.

 

Szeged, 2022. február 11.

A tervet összeállította: Lantosné Lakner Gyöngyi a munkacsoport közreműködésével

 

Friss hírek

Nyári táborok

Tisztelt szülök!

A táborok menüpontba felkerültek 2024. nyár táborozási lehetőségei.

 
Iskolai vers- és prózamondó verseny

Iskolai vers- és prózamondó verseny lesz a felsősöknek 2024.03.25-én 14:30-kor a könyvtárban.

plakát

 

Elérhetőség

Cím: 6723 Szeged, Űrhajós utca 4.
Tel.: 06-62-548-968

Nyitvatartás
7:00 - 18:00

Alapítvány

Köszönettel fogadunk minden támogatást.

Szeged Tarjánvárosi IV. Számú Általános Iskola Tanulóiért Alapítvány

Számlaszáma: 57400217-10118256

Adószáma: 18456183-1-06

 

Ökoiskola

 

 

Boldogságóra program

A Pénz7 hivatalos weboldala


Validation Icons